30 december 2014

Västanfjärds gamla kyrka i vinterskrud


Den är underbart vacker, Västanfjärds träkyrka byggd år 1759. Men den används bara på somrarna –
 på vintern står den sedan många år kall och mörk.


Min sambo och jag var där kvällen före julaftonen för att tända ljus på några gravar.
Så fridfullt och stämningsfullt där var! Jag försökte fånga stämningen på bild,
men det vill nog inte bli det samma som ögat ser.

Det är säkert hundra år sedan några julljus lyste i den här kyrkans fönster men i år blev det av.
 
Min svåger Richard – som jobbar som församlingsmästare vid Kimitoöns församling (Västanfjärd),
 hittade nämligen för några år sedan i kyrkans klockstapel en trätriangel som han förstod att hade
 varit en ljusstake. Men det fanns bara en, och att sätta levande ljus i en gammal träkyrka skulle
 vara riskabelt tyckte han, och lämnade kvar ljusstaken på vinden.
Men så kom hans fru, min svägerska Taina att märka att det numera säljs led-kronljus.
Den möjligheten testades och så tillverkade min svärfar
Gösta träljusstakar till alla
kyrkfönster efter modell av den som fanns på klockstapelns vind. 

Till julafton blev de klara och lyser nu i den gamla kyrkans alla sju fönster.

Tack Fille, Taina och Gösta!

Västansfjärds gamla kyrka är värd ett besök!

Tyvärr var det rätt så mycket imma på fönstren då vi var och besökte kyrkogråden, så ljusstakarna
 syntes inte så bra, men lånar här lägre ner en av Tainas bilder som visar mer hur de ser ut.











Så här ser ljusstakarna ut. Foto: Taina Tilvis


Nedanför Västanfjärds gamla kyrka står "nya" kyrkan - så ståtlig!





Kärlek till er alla inför det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar