02 december 2014

Att besöka Falla!



Efter besöket till Ekenäs svängde vi in via Oskarsmarknaden av och an. Lill-J va visserligen
trött och ointresserad av det hela, så hon väntade i bilen.
Jag gick raka vägen till Falla, ett hus som flyttats till Sagalunds museum här på Kimitoön.
Du kan läsa mer om flytten HÄR.

Falla, ja det huset har jag varit en hel del i som barn. Mina föräldrar bodde en tid
 (ja jag också) i Pederså, och detta hus var ett stenkast därifrån.
Fast vi inte längre bodde i Pederså, så besökte vi Anita och Ture ibland ändå.

Så, det var spännande att gå in i Falla-huset. Skulle det se ut som jag minns det?
Ja, rätt långt gjorde det nog det.
T.o.m. Anita satt vid köksbordet.
Jag gick fram till henne och frågade om hon känner igen mej?
- Nåt bekant är det nog, sa hon...
DÅ jag berättade vem jag var så säger hon:

Ja tu ha nou vari i de här kyöke lite nou mång gånger tu!

Det var roligt att växla några ord med henne. Tror inte jag har talat med henne
säkert på närmare 30 (?) år.













Efter besöket i Falla traskade jag vidare i regnet till Oskarsmarknaden som var i Wrethalla.
Massvis med fina saker till salu och en fin stämning var där!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar