13 oktober 2011

Trassel...




Börjar vara av den åsikten att det borde finnas ett "botten" på vad en person som anställs till vissa arbetsplatser skall ha för rättigheter och annat den behöver...


FÖR


IGEN har det gått åt fanders BARA för att inte nån funderat i tid på vad "Hanna på röda stolen" behöver för rättigheter...


Vi tar detta från början...


- Hanna börjar på nya jobbet.... Kommer inte in i sitt arbetsrum...
JAA - hon kanske behöver nyckel???
AAAH, på tal om nyckel kanske hon oxo behöver ett nyckelkort för in- och utloggningar av arbetstiden...  *Väntar på kortet och skriver upp arbetstiderna i kalendern...*


- Hm... Du kan logga in i datorn - nej då - det kan du inte - för du har inte än fått nån e-post adress och användaridentitet... *Så väntar vi på det då...*


Förästen så fungerade inte skärmen heller till datorn heller...


När jag väl kommer in på datorn skall och skall börja jobba med att laga flyers för några kurser - nähä - då har ingen kommit ihåg att jag behöver rättigheter för att komma åt Bildningsavdelningens server för att hitta vuxeninstitutets material... *vi väntar igen...*


När jag väl sen kommit in där, jobbat och sparat en del oxo på datorn som går långsammare än ett gammalt tröskverk - så skall jag få ny dator - dvs flytta över allt mitt till server och flytta sedan över det tillbaka...


Hanna kommer så långt att hon skall börja printa ut flyersen hon gjort i FÄRG... Hittills har hon endast printat ut rå-kopior, svart-vit sådana på printern hon har brevid sig i rummet...
Nämen va tusan - hon har ju inte rättigheter till bildningsavdelningens stora färgprinter/kopieringsmaskin... *vi väntar igen...*


ÄNTLIGEN - kan hon printa...


När hon väl börjat lägga in människor på kurser i HelleWi programmet som tack och lov har ett gemensamt användarnamn och lösen - så får hon uppgiften att uppdatera vuxeninstitutets sidor som ligger under kommunens hemsida... nämen - har inte Hanna fått lösenord för att göra det? *oj då vad förvånad jag var... eller rättare sagt - vid det här tillfället var jag inte förvånad mer ens... Hanna loggade in med en kollegas uppgifter*


Sen då Hanna äntligen fått sina rättigheter till det - så fungerade de inte.... SUCK!


Nå, nu har det länge och väl planerats att vi skall börja fakturera... Hm... Vi sitter här nu två virriga figurer... Jag: som vet NOLL hur det fungerar, N: som vet lite, har jobbat med det några gånger... HUR skall detta sluta?


Nå, vi prov-testar med EN faktura... Den skall fixas här och så skall den sparas i en mapp... Efter det skall  M på reskontran/förvaltingsavdelningen öppna ett program, vilket skall automatiskt då söka upp den här filen från min dator... MEN - nu har ju INGEN igen en gång kommit att tänka på att KANSKE programmet BORDE ha uppdaterats från vilket konto den nu skall tas och inte från den föregående sekreterarens??????????


SUCK!!!


*så nu väntar vi IGEN*...


OCH till slut den STORA frågan - vilka är mina arbetsuppgifter EGENTLIGEN???
Ingen vet det heller... *ler*





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar